Úřad městské části Praha-Slivenec

Volejte: 251 818 044, 251 813 754

Pište: slivenec@praha-slivenec.cz

Facebook

background

Kvíz 145

Hledáme název obce

Tentokrát vás zavedu zase kousek od Prahy. Po D1 se vydáme směr Brno a cca po půl hodině jsme tam. Město leží na rozhraní tří bývalých okresů – kutnohorského, benešovského a havlíčkobrodského, zhruba 15 km východně od Vlašimi.

V řece Sázavě se zrcadlí na kopci zámek doslova pohádkový! Poprvé se o něm psalo kolem roku 1328, kdy byl prvním majitelem pan Heřman. Po něm jej dlouho vlastnili Kolowratové. Jak je u zámků a hradů dost běžné, skoro tradice, roku 1781 vyhořel a začaly přestavby. Dnešní pohádkovou podobu vtiskl zámku rok Schebků. Jak Schebek “Král železnic” toto panství koupil roku 1885, zavedl do městečka železnici a tím začalo dost podstatně měnit svůj charakter. Po revoluci byl zámek Schebkům vrácen a v roce 2003 ho odkoupilo město.  Dnes zde sídlí radnice, ale ani na nás turisty se nezapomíná a část zámku je zpřístupněna veřejnosti.

Na prohlídce zámku vás zcela jistě zaujmou překrásně zrenovované místnosti a sály s originálními stropy. V Zelené jídelně vám paní průvodkyně ochotně pustí orchestrion z roku 1885, projdete Maurskou knihovnu, Zrcadlový sál a nebo Dámský salon s dost strašidelnou figurínou v životní velikosti. Schebkové byli velcí milovníci zvířat, chovali spoustu psů a proto v zámecké zahradě najdete i hřbitov zvířátek, kde se dochovalo i pár originálních náhrobků.

Na zámku je také expozice věnovaná obuvnictví… Není to expozice mimo mísu! Roku 1939 totiž přišel do města Jan Antonín Baťa, vybudoval tu továrnu a rozšířil tu obuvnickou výrobu, především o výrobu dětských bot. Tato výroba tu vydržela až do roku 1997. Díky zlínským ideálům a vizím tu dnes můžete vidět i Baťovy domky, které i přes četné přestavby stále ve městě stojí. Díky Baťovi se začalo město prudce rozšiřovat a stoupal počet obyvatel. Baťa měl v plánu toto město pozvednout na vysokou úroveň. V plánu byla nemocnice a dokonce i letiště. A pak přišla válka a ideálům byl konec.

Město začalo upadat paradoxně  i větším rozvojem infrastruktury v okolí. Výstavbou dálnice D1 došlo k odlivu pracovních sil do hlavního města. Místní obyvatelé dojížděli do Prahy za kulturou, k lékaři, za obchodem… vše se najednou zdálo snadnější dojezdem po dálnici do hlavního města. A tím začalo město upadat a krachovat místní podniky. Tak skončil i obuvnický závod Sázavan.

Při výletě kolem řeky a nádherných skal, kdy jsme směřovali za dalším cílem a to na rozhlednu Babka, jsme potkali několik skupinek japonských rodin. Na cestě vedoucí kolem továrny a podél bytovek potkat Japonce na procházce po nedělním obědě nás dost překvapilo. I zjistili jsme, že je tu továrna japonské společnosti Asmo, vyrábějící komponenty do aut.

Na rozhlednu Babka je to co by kamenem dohodil. Stojí tu od roku 2015, tyčí se nad městem do 28 m výšky a můžete z ní vidět nejen zámeckou věž, ale třeba hrad Lipnici, nebo Velký a Malý Blaník, přehradu Želivka a celou Českomoravskou vrchovinu.