|
Historie slivenecké školy
|
Škola
základ života
Počátky školství
ve Slivenci
Již před rokem 1735 byla ve Slivenci zřízena obecná škola.
Nacházela se v domě čp. 30 (dnes statek za budovou Úřadu
městské části, přístupný pouze přes dvůr ÚMČ) a prvním
známým učitelem byl Karel Český, který zde působil po
dlouhá léta – až do roku 1760. Když mu církevní vrchnost
zrušila pronájem domku, v němž bydlel, postavil si nový (čp.
7 – dnes statek přímo proti dnešní budově ÚMČ a poště) a
tomu se od té doby začalo říkat „kantorův“. Dalším
skutečně dlouholetým učitelem byl Josef Skřivánek, který
ve slivenecké škole učil plných 50 let, od roku 1778 až do
své smrti dne 17. dubna 1828. Zemřel ve věku 70 let. V
posledním roce svého působení měl ve škole okolo 100 dětí,
z nichž však právě toho roku 12 zemřelo na osypky, které
se velmi rozšířily nejen po okolních vsích, ale i po
Praze.
Tehdejší velmi nuzný učitelský výdělek, zvaný sobotáles,
kantory jen stěží uživil, a tak si museli přivydělávat na
pohřbech, od obcí dostávali příjmy v naturáliích a
pěstovali si vlastní plodiny na svěřeném vyměřeném
políčku.
Roku 1826 začala výstavba nové školní budovy, jejíž
základní kámen byl položen dne 3. května. O dodávku
stavebního materiálu se postarala slivenecká a lochkovická
církevní i světská vrchnost, řemeslníky platila vrchnost
slivenecká, práci a dovoz materiálu obstarali občané
Slivence a přiškolených obcí Lochkova a Holyně. Nová škola
(obdržela popisné číslo 6 – dnešní budova Úřadu městské
části) byla slavnostně vysvěcena okresním školním dozorcem
a vikářem Juliem Körnerem na první letní den roku 1827.
Budovu staré školy obec prodala o rok později Josefu
Blažkovi za 160 zl.
Po zemřelém Josefu Skřivánkovi byl ustanoven učitelem v
nové škole Karel Bořický, narozený v Milíně. Býval to prý
dobrý učitel a výtečný hudebník a na škole zůstal až do
roku 1858, kdy se pro pokročilý věk vzdal místa ve
prospěch svého syna Jana. Zemřel 26. června 1861 ve věku
72 let. Jan Bořický na škole působil do roku 1867, kdy ve
věku 40 let zemřel na tuberkulózu. Na uvolněné učitelské
místo vypsala obec konkurz a v prosinci 1867 byl z 22
přihlášených uchazečů školním výborem zvolen Tomáš
Židlický z Českobrodska. Ten měl již několikaletou praxi
jako podučitel a učitel v obcích Tachlovice, Hořelice a ve
Vysokém Újezdě.
Roku 1869 byly tzv. Hasnerovým školským zákonem upraveny
právní svazky učitelstva veřejných škol v naší zemi, ta
slivenecká byla vřazena do IV. třídy platu a místnímu
učiteli tím byla stanovena řádná mzda v částce 400 zlatých
ročně. Dozor nad školou zároveň spadl pod nově vzniknuvší
c. k. okresní školní radu na Smíchově, která převzala
správu škol po dosavadních vikariátních úřadech.
Vikariátům zůstal ve školách na starost pouze dozor nad
náboženskou výukou.
Rozšiřování školy
Místní jednotřídka pomalu přestávala svou kapacitou stačit
rostoucímu počtu žáků a v říjnu 1874 zemská školní rada v
Praze oznámila povolení rozšíření na školu dvoutřídní,
čímž konečně vyhověla žádostem vznášeným obcí již několik
roků předtím. Poněvadž však ve škole pro zřízení druhé
třídy nebylo dostatek místa, byla od února 1875 pronajata
místnost u Františka Kříže v domě čp. 21 (dnes Schäfer
shop), a do ní byl jako zatímní podučitel jmenován Václav
Červenka, jehož následující rok vystřídal Vojtěch Vaněček.
Místní školní rada mezitím hledala řešení, jak rozšířit
stávající budovu školy. Tato rada, která měla na starosti
obecnou správu a posuzovací právo v záležitostech
týkajících se školy, se skládala z volených zástupců
občanů Slivence a přiškolených obcí, zástupce velkostatku,
školy a duchovního. Jejími členy byli: předseda – Jan
Slavík, rolník ve Slivenci; zástupce církve – Karel
Havránek, farář ve Slivenci; zástupce školy – Tomáš
Židlický, učitel a správce školy; zástupce velkostatku –
Antonín Čermák, hospodářský ředitel; místní školní dozorce
– Jan Karoch, rolník ve Slivenci; zástupci obcí –
František Karoch, rolník ve Slivenci, Václav Vorlíček,
rolník v Lochkově a Karel Kirschner, velkostatkář z
Lochkova; zástupce občanů židovské národnosti – Leopold
Schick, rolník ve Slivenci.
V září 1878 vyhlásila rada konkurz na provedení přístavby
budovy, přičemž náklad byl vypočítán na 4438 zl. a 9
krejcarů. Dražby se zúčastnilo pět stavitelů a nejnižší
částku za provedení přístavby (3820 zl.) nabídl František
Roztočil, stavitel z Holešovic, který tak zakázku získal.
Práce začaly 17. března 1879 bouráním zdi a kopáním
základů. Hned druhý den ráno dělníci objevili zajímavý
cenný nález. Při hradební zdi mezi farní zahradou a
rozšiřovanou školou v hloubce asi půl metru pod zemí našli
kolem 150 českých a polských stříbrných mincí z let 1524 a
1584. Ty si nerovným dílem mezi sebou rozdělili a později
některé z nich po pěti krejcarech prodávali ve vsi
občanům.
Po dobu přístavby budovy se nemohlo ve škole učit a
místnost pro II. třídu bezplatně poskytl nájemce zdejšího
velkostatku, ruzyňský továrník Hugo Strassern. Práce záhy
přerušily kruté mrazy a velké množství sněhu, takže se
znovu pokračovalo až od 31. března. Stavba byla dokončena
a místní školní radou přijata 20. července 1879.
V roce 1881 byla v dosavadní dvoutřídní škole otevřena
třída třetí a c. k. zemská školní rada jmenovala učitele
Tomáše Židlického definitivním řídícím učitelem. Začalo se
také s vyučováním ženských ručních prací, k čemuž byla
přijata Emilie Zalabáková z Chrudimi.
Kromě řádných učitelek ručních prací na škole ještě
samozřejmě vyučoval místní farář náboženství. Závěrečné
zkoušky z náboženství se konaly nejčastěji v květnu, před
zbraslavským vikářem. Ve škole prováděla pravidelné
inspekce okresní školní rada na Smíchově prostřednictvím
svého školního inspektora.
Na začátku a na konci školního roku se konaly bohoslužby,
po nichž děti zpívaly chvalozpěvy a rakouskou národní
hymnu Zachovej nám, Hospodine, císaře a naši zem! Školní
rok tehdy začínal počátkem září a končil 15. července.
Později, od roku 1906, byl začátek posunut na 16. září
kvůli zemědělským pracím.
Školní děti také účinkovaly při bohoslužbách, církevních
slavnostech a výročních událostech týkajících se císařské
rodiny, kdy „na oslavu Jeho Veličenstva císaře Františka
Josefa zpívaly hymnu nebo recitovaly básně a učitelé k nim
promlouvali o významnosti těchto dnů“.
Čas od času se děti s učiteli vypravili na poznávací výlet
do okolní přírody, za historickými památkami, na výstavy
nebo do muzeí. Výlety se nekonaly nijak často, protože
zajistit dopravu a pokrýt další případné výdaje tehdy
nebylo jednoduché.
Avšak například v roce 1891, kdy se konala významná
Jubilejní zemská výstava v Praze, kvůli níž vzniklo
pražské Výstaviště v Holešovicích, děti ze slivenecké
školy nemohly zůstat o její návštěvu ochuzeny. Shlédnutí
výstavy přibližuje záznam v dochované pamětní knize. „Dne
8. července 1891 o 8 hod. ranní vyjelo 8 povozů zelení a
práporečky vkusně ozdobených se 168 škol. dítkami k
návštěvě zemské jubil. výstavy. Milý byl pohled na řadu
okrášlených vozů, které pokročilí občané z přiškolených
obcí Slivenec, Holině a Lochkova propůjčili. Pod dozorem
sboru učitelského procházejíce výstavou pohlížely dítky se
zřejmým nadšením na podivuhodné výsledky snaživosti národa
českého. Členové sboru učitelského upozorňovali dítky na
vše, co vnímavosti dětské přístupno. Peněžité příspěvky na
zakoupení vstupenek a vyčastování dítek darovaly obce k
Slivenci přiškolené: Slivenec 25 zl., Holiň 10 zl. a
Lochkov 13 zl. K témuž účelu daroval důst. p. farář zdejší
P. Karel Havránek 5 zl. a nájemce velkostatku p. Pav.
Dittrich též 5 zl. Dítky, které výstavu navštívily,
odnesly si z té dojem, který jim pro život utkvěl v mysli
jako krásný sen, jako nejmilejší upomínka.“
I jiné školní výpravy se nesly v podobném duchu; pro
dopravu dětí obvykle zapůjčili občané žebřinové vozy
(často pro ten účel vyzdobené) a náklady na výlet či
vstupné hradily obce a zpravidla přispívali statkáři nebo
farář. Dětem se tak dostávalo vzácných příležitostí
navštívit různá zajímavá místa, na která by se jinak mnohé
z nich patrně nedostaly, poněvadž často pocházely z
nuzných poměrů a rodiny byly vázány pracovními
povinnostmi. Děti tak navštívily například Svatojánské
proudy, Karlštejn (tehdy Karlův Týn), okresní národopisnou
výstavu na Zbraslavi nebo muzeum v Praze.
Dne 20. ledna 1894 se projednávaly možnosti dalšího
rozšíření obecné školy a od září 1895 čtvrtá třída
skutečně přibyla. Protože však ve školní budově nebylo pro
její otevření dostatek místa, byla pro vyučování I. třídy
pronajata učebna v domě čp. 25 (Pinkasův statek u kempu)
od pana Josefa Leflera. Učitelem byl jmenován Bohumil
Tožička z Krhanic. Ve školním roce 1894/1895 bylo do
těchto čtyř tříd zapsáno celkem 275 dětí; podle
náboženského vyznání 270 katolíků a 5 židů.
Dne 5. června 1896 odešel na odpočinek řídící učitel Tomáš
Židlický, a to po 28letém působení na zdejší škole a více
než 40leté školní službě. Okresní školní rada na Smíchově
na jeho místo dosadila Karla Pinkase, mladého, 33letého
učitele z Ořechu, který potom ve Slivenci ve funkci
řídícího učitele zůstal celé čtvrtstoletí.
Nová školní budova
Stále se opakující nedostatečná kapacita místní školy a
nevyhovující stav učeben daly popud k jednání o vystavění
nové velké školní budovy. Na schůzi obecního
zastupitelstva dne 2. ledna 1898 bylo schváleno zakoupení
pozemku pro budoucí stavbu od p. Leopolda Winternitze, za
cenu 2850 zl., a dne 6. května místní školní rada
vyhlásila soutěž o nejvhodnější plány pro nový objekt s
těmito podmínkami: budova má být dvoupatrová, šestitřídní,
se zimní tělocvičnou, bytem řídícího učitele, kabinety a
letním cvičištěm. Ze čtrnácti dodaných plánů byl odbornou
porotou složenou ze zástupců místní školní rady a
přizvaných znalců (okresní ing. ze Smíchova Josef Srb,
František Buldra, architekt z Prahy, a majitel
Lochkovského dvora) uznány jako nejvhodnější plány ing.
Ant. Sýkory ze Smíchova, Aloise Kordy s Čeňkem Stříbrným
ze Smíchova a Josefa Ruprechta z Liboce. Byla jim přiznána
výhra v soutěži (1. až 3. místo) s odměnami od 300 do 100
K. Plány od A. Kordy a Č. Stříbrného byly zaslány ke
schválení okresní školní radě na Smíchově. Stavba, která
započala v dubnu 1899, byla s rozpočtem 28 806 zl. a 42 kr.
zadána výše zmíněnému F. Buldrovi a dozor nad ní J.
Srbovi.
Nutno dodat, že právě v tomto období byla dosavadní
rakousko-uherská měna zlatý (zlatky) po peněžní reformě
definitivně nahrazena novými rakousko-uherskými korunami v
poměru 1 zlatý za 2 koruny. Mezi lidmi se však dále běžně
počítalo ve zlatkách a mimochodem proto se třeba
desetikoruně dodnes lidově říká „pětka“ (hodnota
desetikoruny odpovídala 5 zlatým, pozn. S. D.). Z tohoto
důvodu je také rozpočet stavby školy před její výstavbou v
pamětních listinách uveden ve zlatých, zatímco celkovou
cenu stavby budovy po jejím dokončení uvádí Kronika
slivenecké Čtenářské besedy už na 72 000 korun.
Školní rok 1900/1901 začal 2. září slavnostním otevřením
nově postavené školní budovy (nynější budova ZŠ s třídami
prvního stupně). Okázalé slavnosti, při níž ožila celá
obec, bylo přítomno několik významných osob: okr. hejtman
na Smíchově Alfred Pokorný, okr. školní inspektor prof.
František Hansl a František Marat, sekretář rytíř. řádu
křižovnického. Školní budovu vysvětil gen. velmistr
křižovnického řádu Václav Horák.
Průběh této pro obec nadmíru význačné události a její
honosnou vznešenost poeticky líčí dobová kronika.
„Po službách Božích, při nichž četně shromážděné
učitelstvo zapělo mši od Frimla, odebral se pan světitel v
průvodu hostí do nové budovy školní. Tutéž vysvětil, při
čímž učitelstvo pělo sbory: Svatý Václave, Hospodine na
výsosti od Maláta a Tobě, Bože od Bendla. Po té
veledůstojný pan světitel odebral se do tělocvičny, kdež
proslovil velmi srdečnou řeč, odnášející se ku vznešenému
právě vykonanému aktu, promluvil vřele ku srdcím
přítomných rodičů i dítek. Na to ujal se slova pan cís.
král. okres. škol. inspektor, který vzletnou vlasteneckou
řečí poukázal na důležitosť řádného školství pro vlasť i
národ, nabádal rodiče, aby co nejpilněji dítky své do
školy posílali, poněvadž jen ve vzdělání blaho a
spokojenosť každého člověka záleží. Po té odevzdána budova
svému účeli. Veškeří přítomní pak rozešli se za povznešené
nálady.
Litovati jest, že mnozí z občanů zdejších buď nedostatečně
aneb zcela neozdobili svých domů a více ještě, že
slavnosti se vůbec nezúčastnili. Slavnosť sama tím ovšem
pranic neutrpěla, než že dotyční občané dali si vysvědčení
chudoby duševní.“
Do nově otevřených pěti tříd bylo zapsáno celkem 339 dětí
(332 katolíků, 7 židovské víry). Počet obyvatel koncem
roku 1900 přitom dosáhl ve Slivenci 886 lidí, v Holyni 394
a v Lochkově 446, takže školní obec čítala celkem 1726
obyvatel.
V následujících letech se průměrný počet žáků dále příliš
nezvyšoval, naopak spíše klesal, a to bohužel někdy pro
úmrtí dětí na různé epidemie. Díky zlepšující se zdravotní
péči a preventivním očkováním však úmrtnost dětí oproti
dřívějším dobám výrazně klesla. Na druhou stranu se celkem
často některé nemoci rozšířily natolik, že škola musela
být po určité období uzavřena. Jedna z nejdéle trvajících
epidemií spalniček řádila mezi dětmi od března 1906, a
protože se počet nemocných neustále zvyšoval, c. k.
okresní hejtmanství na Smíchově nařídilo uzavřít školu od
22. května až do konce školního roku. Jiná epidemie,
tentokrát příušnic, trvala v roce 1908 od dubna do
července a během ní onemocněla takřka celá polovina žáků.
O dva roky později se mezi dětmi značně rozmohl záškrt, na
který zemřelo pět dětí předškolního věku, a kvůli němu
„citelně ochabla docházka a utrpěl školní prospěch dětí“.
Začátkem školního roku 1904/1905 přichází na školu 21letý
Ladislav Schmid z Radotína, který zde zůstal po zbytek
svého života a stal se jedním z nejdéle sloužících
místních kantorů. Většina ostatních učitelů se střídala po
poměrně krátkých obdobích, tak jak učitelská místa podle
potřeby obsazovala okresní školní rada.
Dne 28. března 1908 uspořádal učitelský sbor tzv.
stromkovou slavnost. Místní školní rada zakoupila šest
krásných lip, které děti V. třídy před školou zasadily. K
slavnostnímu aktu se shromáždilo „veškeré žactvo a dav
občanů včetně starosty obce Jana Lišky, faráře Františka
Slavíka a ostatních členů místní školní rady. Řídící
učitel p. Pinkas promluvil o kráse a užitku ovocného i
planého stromoví a o prospěšnosti sázení stromů. Nato
někteří z žáků přednesli básně, zazpívali písně a na závěr
národní hymnu. Učitelé s potěšením zaznamenali, že mnozí z
občanů začali po slavnosti též na svých pozemcích sázet
stromky.“
Od prosince 1908 došlo na otevření první pobočky jedné z
tříd, a tak vznikla IV. A a IV. B. Za těchto okolností se
třídy vždy dělily na chlapeckou a dívčí, a pokud byla ve
škole jen jedna třída stejného ročníku, zůstala nadále
smíšená.
Těžká doba
první světové války
Pohnuté události po vypuknutí první světové války a
mobilizaci se samozřejmě nevyhnuly ani zdejším obcím a
škole. Brzy poté byl odvelen jeden z místních učitelů
Karel Zářecký na bojiště do Karpat. Již v prosinci roku
1914 byl nezvěstný. Později narukoval do války učitel
Antonín Bolart (byl poslán do Salzburgu) a Ladislav Schmid,
t. č. zástupce řídícího učitele (odvelen též do Salzburgu,
ale v lednu 1916 byl zproštěn vojenské služby a vrátil se
zpět na školu). Stejně tak bylo odveleno mnoho místních
mužů včetně otců školních dětí, a také mladíků – bývalých
žáků. Ve škole se kromě tradiční hymny národů ještě
zpívalo „…jmění, krev i život dejme za císaře, za vlast
svou“...
Učitelé pravidelně vysvětlovali dětem, že se musí šetřit
potravinami a další nutná opatření charakteristická pro
válečnou dobu. Děti byly také zapojeny do válečných sbírek
peněz a kovů, později do sbírání vlny, bavlny, kaučuku a
dalších materiálů. Když začaly přicházet první smutné
zprávy o vojácích, kteří se domů již nevrátí, pořádaly se
další finanční sbírky, jejichž výnosy byly věnovány
rodinám padlých vojínů.
Učitelům přibyly mnohé mimoškolní pracovní povinnosti,
například sepisovali zásoby obilí a mouky z okolních vsí.
Protože odchodem mužů do války znatelně ubylo pracovních
sil v hospodářství, zemská školní rada dětem ze
zemědělských rodin povolila úlevy ze školní docházky, aby
mohly vypomáhat doma. Na uvolněná místa po odvedených
učitelích sice okresní školní rada postupně dosazovala
nové vyučující, jenže jak válka navzdory prvotním
očekáváním nadále pokračovala, odcházeli na frontu další a
další muži, mezi nimiž byli samozřejmě také zdejší kantoři
– Leopold Čížek a František Váňa. Přišli na školu v roce
1915, a hned následující rok byli odveleni k vojenské
službě. Mezitím po dlouhé době konečně dorazily informace
o Karlu Záhořeckém, který byl podle nových zpráv živ a
zdráv, avšak v zajetí. Učitel Antonín Bolart byl v dubnu
1917 při vojenské akci na ústupu v Bukovině (nyní území
Rumunska a Ukrajiny, pozn. S. D.) raněn do nohy, po
vyléčení jmenován praporčíkem a vyznamenán stříbrnou
medailí II. tř. a bronzovou medailí za udatnost. Potom
cvičil vojenské zálohy v Bochni (město na jihu Polska,
pozn. S. D.) a po povýšení do hodnosti poručíka byl
odvelen na italskou frontu.
V těch strastiplných letech se občas na podporu vdov a
sirotků vybíraly peníze a konaly různé dobročinné akce.
Jednou z nich byla zpěvohra Budečské jesličky, kterou děti
sehrály pod vedením učitelů 25. a 26. prosince roku 1916 v
hostinci U Křížů. Představení mělo veliký úspěch, přišlo
ohromné množství diváků, kteří se ani nevešli do sálu, a
nadšeně odměňovali výkony dětí potleskem i tolik potřebným
finančním obnosem.
S pokračující válkou se citelně prohlubovala krize a čím
dál víc chyběly suroviny a potraviny. V zimě na přelomu
let 1917 a 1918 se kvůli nedostatku uhlí žáci střídali jen
v jedné vytápěné třídě a nakonec bylo přes zimní měsíce
vyučování přerušeno úplně. Mnoho hladových dětí do školy
vůbec nechodilo, potulovaly se po okolí a čekaly na výdej
chleba. V posledním válečném roce zapříčinilo zavedené
přídělové hospodářství mnohým obyvatelům materiální nouzi
takřka na hranici přežití. Děti opět žebraly po domech
různé suroviny, teď už dokonce i prádlo, které se posílalo
na frontu. Až absurdní nouzi a potřebu kovů k výrobě
zbraní a munice prozrazuje fakt, že pro válečné účely byl
zabaven i školní zvonek. „K potěšení učitelstva byl brzy
zase vrácen, posouzen jako nevhodný k roztavení.“ Zápis v
kronice ze školního roku 1918/1919 věrně přibližuje hrůzné
životní podmínky posledních měsíců války, ideologický
nátlak pozvolna rozpadajícího se Rakouska-Uherska na
obyvatele i sílící protimonarchistické nálady.
„Mdloba a bída dostoupily vrcholu. Během prázdnin sňat k
účelům válečným i školní hromosvod a nahražen vedením
železným. Hmotný stav učitelstva byl během celého škol.
roku příkladem nejvyšší bídy; kdo odkázán pouze na příjmy
své služby, jen s obětováním zdraví mohl povolání
zastávati. K tomu přídavkem rozmnoženy povinnosti našeho
stavu. Rekvisice, soupisy, aprovisač. komise, písařství
pro úřady byly ,odměnou´ místo zvýšení služného. Ošatiti
se, koupiti potraviny mimo příděl, bylo téměř nemožno.
Dostoupily závratných cen; lichva rozmohla se na všech
stranách a dobrá srdce téměř vymřela. S hrůzou vzpomínáme
doby, kdy školní knihovny na popud klerikálů a rakušanů
zbaveny byly čítanek a spisů Jiráskových i jiných; místo
nich zavedeny knihy ,válečné´, pravý literární brak, že
ani spisovatel či uspořadatel pro hanbu se nepodepsal.
Práci našich hrdinů za hranicemi donuceni jsme líčiti jako
zločin a neštěstí. O nejslavnějších dobách národa v
minulosti nařízeno mlčení.
Teprve 28. října nastal radostný obrat osvobozením vlasti
a návratem bojujících z front. Brzy uvítali jsme ve vlasti
osvoboditele Tomáše G. Masaryka, presidenta naší
Československé republiky.
Do žákovských knihoven vrátily se zas knihy o naší vlasti,
její slavné minulosti a vystěhovaly se slátaniny o rodu
Habsburků. Nové zákony osvobodily žáky i učitele od
povinné návštěvy bohoslužeb a církevních průvodů. Učitelé
zbaveni prací mimoškolních v úřadech a komisích a vrátili
se ke školní práci zas celí, vznešenému úkolu věnují
všechny své síly, aby zahladili těžké stopy na mravním
úpadku i ve vzdělání mládeže, aby vychovali vědomé a
osvícené republikány. Pravda zvítězila i ve škole. Dnes
můžeme učit místo lži pravdě, místo přetvářky poctivost,
promluviti od srdce k srdci.
Slavnou a vděčnou vzpomínku zasíláme legionářům,
bojovníkům za naši svobodu, kteří dosud se do osvobozené
vlasti nevrátili z dálných krajin východu. Těm patří dík
náš i sláva dějin.“
První republika
Svoboda země vnesla nový život také do školy. Učitelé
František Váňa a Leopold Čížek se vrátili z války v
prosinci roku 1918 a nastoupili zpět ke svému povolání.
Dne 7. března 1919 se po celé zemi, i ve slivenecké škole,
slavily narozeniny T. G. Masaryka a 28. března Fr. Váňa ve
vyzdobené tělocvičně vzdal proslovem čest, v den
narozenin, učiteli národů J. A. Komenskému. Konec školního
roku se „se vznešeností slavil poctami“ dalšímu velikánovi
našich dějin, Mistru Janu Husovi. V tomto duchu se
velkolepé školní akce i konec školního roku konaly po celé
prvorepublikové období. Brzy k nim přibyly pravidelné
oslavy výročí vzniku Československa dne 28. října.
Až dva roky po skončení války – v srpnu 1920 – se konečně
vrátil také Karel Zářecký, leg. poručík. Strávil v zajetí
šest let a zpáteční cestu vykonal z Vladivostoku kolem
světa přes Ameriku a Německo za 35 dní. Na zdejší škole
pak už nevyučoval, nastoupil od října do obecné školy v
Radlicích.
V březnu 1921 se vzdal správy školy dlouhodobě nemocný
řídící učitel Pinkas a do konce školního roku ji vedl L.
Schmid. Od následujícího roku se místa ujal Jan Synek,
řídící učitel z Prosenic, který byl vybrán z kandidátů
konkurzu na tento ředitelský post. Ve stejnou dobu byl při
místní škole založen odbor dorostu československého
Červeného kříže, jehož členy se staly všichni žáci.
Základní činností odboru byla péče o čistotu v obci,
zahradničení na školním pozemku a pochopitelně získávání
povědomí o zdraví a lidském těle. Děti dostaly pohlednice
tematicky zaměřené na lidské zdraví a odznaky Červeného
kříže.
Pro zajímavost lze zmínit, že v témže roce byl také
zákonem zrušen povinný celibát učitelek, takže poprvé zde
na škole mohla vyučovat vdaná žena – Ludmila Heffnerová (roz.
Šebestová). Do té doby se učitelky nesměly vdávat (kromě
učitelek ručních prací), a pokud celibát porušily, musely
učitelské místo opustit.
Od roku 1921 se začátek školního roku posunul opět na 1.
září a letní prázdniny byly stanoveny tak, jak je známe i
dnes. Ovšem na rozdíl od současnosti trval pracovní týden
šest dnů a do školy se chodilo i v sobotu. Pětidenní
pracovní týden byl zaveden až mnohem později, v roce 1968.
Děti ani učitelé nechyběli u žádné významné akce, která se
v obcích odehrávala. V roce 1921 byl před obecním domem
položen základní kámen k pomníku Mistra Jana Husa. Za
učitelský sbor a žactvo ho poklepal správce školy L.
Schmid se slovy: „V této slavnostní chvíli, kdy žije národ
v rozvášněné době, poklepávám tě s přáním, aby splnilo se
největší přikázání Mistra Husi: Milujte se vespolek.“
Při slavnostním odhalení pomníků padlým ve světové válce
20. května 1922 v Lochkově a 10. června v Holyni žáci V.
třídy zazpívali písně Anděl Lásky, Bývali Čechové a obě
národní hymny (českou a slovenskou).
Poměrně častými se staly divadelní představení hrané
školními dětmi pod vedením učitelů. Ve dnech 5. a 8.
května 1921 byla předvedena v režii učitele Vladimíra
Vlasáka hra se zpěvy a tanci Kouzelné střevíce od Josefa
Košťálka. Představení se opět konalo v hostinci U Křížů
(dnešní Schäfer shop) a jeviště ochotně zapůjčil odbor
Národní jednoty pošumavské. Veliký úspěch hry přinesl i
příznivý finanční obnos, jenž byl věnován na žákovskou
knihovnu a školní pomůcky. Další velice zdařilé
představení, tentokrát hru Princezna Zlatohvězdka od
Habarta, děti odehrály 25. března 1922. Představení se
natolik líbilo, že byla krátce nato ještě dvakrát
opakováno. Děti nebo i sami učitelé často hráli ve
Slivenci, Lochkově a Holyni také loutkové hry pro děti i
dospělé. Místní školní rada dokonce později založila fond
určený ke správě výnosů z těchto představení.
Když vstoupil v platnost tzv. malý školský zákon,
učitelský sbor uspořádal 3. prosince 1922 na toto téma
besedu s rodiči. Zákon mj. stanovil povinnou osmiletou
školní docházku, zavedl nové předměty, upravil náboženskou
výuku a přinesl další změny, o nichž byli rodiče touto
cestou informováni a jejich dotazy jim zodpověděl odborný
učitel z Bubenče Bohuslav Kádner.
Ve školním roce 1922/1923 podnikli žáci kromě několika
vycházek a výletů do okolí, jako například na Křivoklát a
na Pražský hrad, i návštěvu kina v Hlubočepích. Bylo to
zřejmě poprvé, co zašli společně do biografu a možná pro
mnohé děti jejich první návštěva kina vůbec. Promítal se
film o životě českých legionářů na Sibiři.
Řídící učitel Jan Synek odešel v březnu 1927 do penze,
toto místo dočasně svědomitě spravoval učitel Jan Houda a
od srpna 1929 okresní školní výbor ustanovil novým
ředitelem Václava Hochmanna, řídícího učitele z Budňan.
V prvorepublikovém období se hojně udržoval vlastenecký
duch pravidelnými oslavami a vzpomínkami při výročí
velikánů českého národa, při nichž ředitel nebo učitelé
slavnostně řečnili, děti přednášely básně a zpívaly písně,
případně hymnu. Připomínány tak byly velké osobnosti jako
např. již zmíněný Jan Hus a J. A. Komenský, Jan Žižka
(děti zpívaly chorál Ktož sú boží bojovníci), Bedřich
Smetana, Alois Jirásek, Jan Neruda, Josef Kajetán Tyl a
další, samozřejmě včetně osobností zakladatelů státu v
čele s T. G. Masarykem. Jedna z význačných slavností se
konala při příležitosti desetiletí existence čsl.
republiky roku 1928. K slavnosti pořádané na prostranství
před školní budovou zvaly veřejné vyhlášky všechny občany,
zvláště místní školní radu a obecní zastupitelstvo. Učitel
Houda povzbudivým proslovem vyzvedl zásluhy osvoboditelů
státu, vzpomenul školy dřívější doby a „nynějšího školství
v osvobozeném státě i to, jak škola a učitelé budili touhu
po osvobození a vlastní vládě“. Ke konci se provolávala
sláva státu a prezidentovi. Žáci vzdali úctu vztyčené
státní vlajce a zazpívaly hymnu a nakonec přednesli
slavnostní scénu Svoboda od Antonína Jaroše.
Konaly se také další stromkové slavnosti podobné té, při
níž byly zasazeny lípy před školou. Žáci tak zasadili
mnoho ovocných stromků ve školní zahradě, vrby a topol u
rybníka nebo v květnu 1928 lípu při polní cestě ze
Slivence do Malé Chuchle. Bohužel i tehdy existovali
vandalové. Pan Houda ve školní kronice zoufá: „Budiž
žalováno, že však tato lipka byla 7. 6. neznámými surovci
zlomena, kterýžto čin rozrušil místní obyvatelstvo a byl
jím také odsouzen.“
Kromě vyučování římskokatolického náboženství bylo
zavedeno také vyučování československého náboženství,
které jako první vedl Václav Šťastný, farář čsl. církve ze
Zbraslavi. Později se příležitostně vyučovalo ještě i
náboženství církve českobratrské evangelické.
V nově zřízeném biografu tělocvičné jednoty Sokol ve
Slivenci se od října 1929 konalo každou druhou neděli
dětské „kino-představení“. Na promítání zábavných i
poučných filmů se děti vždy velmi těšily a tak bývala
návštěvnost dosti velká. Oslavu 80. narozenin T. G.
Masaryka dne 7. března 1930 pořádal učitelský sbor se žáky
právě v tomto novém kině. Událost to byla opravdu veliká,
a tomu odpovídala i velkolepá slavnost.
Jedno z praktických nových vybavení místní školy
představovala školní kuchyně, jež byla zřízena v lednu
1930. Využívaly ji také žákyně při hodinách vaření. Tomuto
předmětu se věnovaly s radostí a zdokonalovaly se v něm. K
tomu se pojí následné „polévkové“ či „stravovací akce“,
které se začaly pravidelně připravovat pod vedením
učitelky domácích nauk. Vařily se polévky nebo jiné pokrmy
určené pro chudé děti především z rodin nezaměstnaných.
Protože se ve třicátých letech ve školách pro
zkvalitňování výuky snižovaly počty dětí ve třídách, a
zároveň opět rostl počet žáků na zdejší škole, vniklo
krátce po sobě několik nových poboček při postupných
třídách. Ve školním roce 1933/1934 byl stav žáků
následující: v I. a bylo 35 chlapců (uč. Antonín Svoboda),
v I. b bylo 30 dívek (uč. Jarmila Vorlíčková), ve II. a
bylo 31 chlapců (uč. Jan Houda) a ve II. b 32 dívek (uč.
Olga Zoubková), do III. a chodilo 31 chlapců (řídící uč.
Václav Hochmann a do III. b 32 dívek (uč. Ladislav Schmid)
ve IV. třídě bylo 36 žáků (výpomocná uč. Marie Klosová), v
V. třídě 48 žáků (výpomocná uč. Marie Beranová) a v VI.
třídě 41 žáků (výpomocný učitel Jan Voříšek). Celkem tedy
316 žáků (159 chlapců a 157 dívek).
Jelikož škola pojala jen osm tříd, ale těch bylo devět,
zavedlo se ve druhých třídách střídavé dopolední a
odpolední vyučování. Tento systém se běžně praktikoval pro
vyrovnání kapacity tříd i v dalších letech.
V srpnu 1935 ukončil své působení na škole Václav
Hochmann, který odešel do důchodu. Při odchodu učitelům
popřál pokojné zdraví a podotknul, že je nutné, aby
„učitelstvo vždy drželo při sobě“ a mělo na mysli prospěch
školy a svého stavu. Místo řídícího na čas zaujal
nejstarší člen učitelského sboru Ladislav Schmid a
následujícího roku byl jmenován ředitelem nově příchozí
Jan Netušil. Ten měl však již také krátce před penzí a na
odpočinek odešel tři roky nato.
Den 18. září 1935 je zapsán ve školní kronice jako
předzvěst a jeden z prvních zřejmých příznaků rostoucího
napětí blížící se nejisté doby. Konala se poplachová
zkouška, při níž se během dvou minut v úplném pořádku a
klidu vyprázdnily všechny třídy. Poplachové zkoušky se od
té doby začaly konat každoročně, a posléze čím dál
častěji.
Finanční úspory z výnosů dětských besídek a divadelních
představení dovolily škole nákup radiopřijímače a školního
rozhlasu, který byl instalován o prázdninách roku 1936.
Zařízení včetně montáže stálo 7500 Kč a jeho splácení
trvalo ještě dva roky. Díky obětavosti vyučujících, kteří
stále hráli s dětmi divadlo, příspěvkům místní školní rady
a darům některých firem se podařilo dluh v krátké době
uhradit.
Protektorát
a druhá světová válka
V roce 1938 ještě před Mnichovskou dohodou vstoupily v
platnost nové zákony o obraně a úsporných opatřeních. Po
vyhlášení protektorátu v březnu 1939 dopadla na školy celá
řada nových nařízení. Jedna z učitelek – židovka Marie
Polláková – byla pro svůj původ odvolána a ze školní
služby propuštěna. Žáci museli opět začít pořádat veřejné
finanční sbírky, jejichž výtěžek se tentokrát posílal
Německému Červenému kříži. Na základě nařízení úřadů
musely být ze školních knihoven odstraněny všechny
„závadné“ knihy, navíc byly značně zredukovány všechny
obrazy, mapy a školní pomůcky. Dokonce i školní pamětní
knihy a kroniky do roku 1940 musely být uloženy stranou a
pro školní rok 1940/1941 se založily kroniky nové. Zavedla
se rozšířená výuka němčiny už od první třídy a byl na ni
zejména při inspekcích kladen zvláštní důraz. Předepsaným
zkouškám ze znalosti němčiny byli však podrobováni i
všichni učitelé. Okresní školní výbor dále nařídil, aby ve
školních budovách nebo v okolí byly zajištěny prostory,
kam by se mohli žáci ukrýt v případě leteckého poplachu.
Ve slivenecké škole bylo jako nejvhodnější shledáno
sklepení a sousední domy. Poplachová cvičení se později v
průběhu války konala čtvrtletně a pak dokonce každý měsíc.
V roce 1940 byla na pokyn okresního školního výboru
Praha-venkov zřízena z prázdného bytu řídícího učitele
mateřská škola pro děti ve věku 3 až 6 let. Slavnostní
otevření školky proběhlo 15. ledna 1940. Nejdříve bylo
zapsáno 37 dětí a připravovala se pro ně jedna třída, ale
pro velký zájem rodičů se zápis opakoval a pro konečných
56 zapsaných dětí měly být otevřeny třídy dvě. Avšak kvůli
nedostatku učitelek školka nakonec zůstala jednotřídní.
První učitelkou v mateřské škole se stala Marie Honsová z
Trhových Svinů.
Tradiční školní oslavy výročních dnů republiky v průběhu
války ustoupily do pozadí, nebo se zcela zrušily, zato
přibyly oslavy významných dnů říšských… Během vyučování se
připomínaly úspěchy německých vojsk v bojích a slavily se
narozeniny Adolfa Hitlera, při nichž musely být vyzdobeny
třídy a na školní budově byla vyvěšena říšská a
protektorátní vlajka. Pro Německý Červený kříž se sbíraly
léčivé byliny, papír, kosti a další materiály. Pro
vojenskou výrobu samozřejmě byly opět cenné především
kovy, které děti přinášely pravidelně. O sbírkách museli
učitelé měsíčně podávat výkazy okresnímu školnímu výboru.
V zimním období se při velkých mrazech vzhledem k
nedostatku uhlí neučilo a tradiční polévkové akce, pro něž
bylo kvůli zavedeným potravinovým lístkům a všeobecné
drahotě obtížné zajistit suroviny, bývaly daleko chudší.
Stravovací akce se však nikdy zcela nepřerušily, ba
naopak, mnohem více dětí bylo na nich závislých.
V průběhu války řídila školu učitelka Anna Kalhousová.
Nastoupil sem také učitel Josef Vácha, který ve Slivenci
setrval po mnoho roků a stal se oblíbeným a uznávaným.
Od poloviny září 1944 byli v rámci totálního válečného
nasazení zdejší učitelé Karel Šmerhovský, Josef Vácha a
Josef Kortus začleněni do výkopových prací v Prokopských
skalách v Hlubočepích. Pracovali v tvrdých podmínkách na
tři směny osm hodin denně.
Dne 11. března 1945 zabralo školní budovu německé vojsko.
Správa školy vystěhovala všechny učebny a školní zařízení
uskladnila v jedné ze tříd v prvním poschodí. Asi sto
příslušníků SS ve škole drancovalo interiéry, lámalo a
pálilo nábytek a podlahy a ničilo všechno vybavení.
Úřadovnu a archiv se před nimi podařilo odvézt do bezpečí
a uskladnit ve sklepení bytu paní Kalhousové.
Aby se mohlo učit, pronajaly se místnosti v hostinci U
Žídků v Novém Slivenci, kde byly zřízeny dvě třídy a v
nich byly hodiny rozděleny tak, aby každá třída měla
celodenní vyučování.
Po vypuknutí Pražského povstání 5. května 1945 dopoledne
se snažil místní národní výbor odzbrojit nacisty ubytované
ve školní budově. Plně vyzbrojení vojáci však neměli v
úmyslu se vzdát a naopak chtěli školu úplně rozbořit,
avšak odpoledne byli donuceni ji opustit. O dva dny
později posloužila jako útočiště většině prchajících
obyvatel z Chuchle. Vařila se tu pro ně polévka a káva.
Dne 8. května se všichni vrátili bezpečně zpět do svých
domovů.
Konec války a návrat prezidenta Edvarda Beneše do vlasti
školní pamětní kniha vítězně oslavuje:
„Náš pan president opět doma! Triumfální cesta z exilu na
Pražský hrad. Den 16. V. 1945 si všichni pamatujme! Ten
den připomínejme tátové svým synům a matky svým dcerám.
Ten jarní den, plný slunce, květů a radosti. Byl prostý a
nádherný, byl koncem a začátkem současně. To, o čem jsme
nikdy nepochybovali, v co jsme ani na okamžik nepřestali
věřit, se uskutečnilo. Příjezd presidenta republiky do
osvobozené Prahy se stal důkazem, že pravda, právo a
spravedlnost, hodnoty, které činí člověka zase člověkem,
zvítězily. Barvy praporů, vůně květů, chuť polibků a
nesmírná váha svobodného slova, to všechno je nyní naše,
patří to zase k našemu životu, jako vzduch, jež dýcháme.“
Poválečné období
Po válce musela být poškozená školní budova vyklizena a
opravena. V kuchyni se obnovilo pravidelné vyváření pro
děti a už v červnu se opět standardně vyučovalo. Školní
výbava a pomůcky se vrátily na své místo, cenné svazky
žákovské a učitelské knihovny, kterou na vlastní nebezpečí
zachránila správa školy, nadále sloužily svému účelu. Část
vzácné desetisvazkové československé encyklopedie po celou
dobu války uchovával farář Augustin Dragoun. Obnoveny byly
i školní oslavy ke dni vzniku republiky 28. října,
narozeniny Edvarda Beneše 28. května či uctění památky T.
G. Masaryka při výročí jeho narozenin a úmrtí. Přibyla
však i například oslava 7. listopadu, výročí bolševické
revoluce, jež byla od té doby připomínána pravidelně. V
poválečných měsících bylo několik učitelek přeřazeno do
vyprázdněného pohraničí, kam se posílalo i některé
vybavení, jako knihy a učebnice. O prázdninách se učitelé
zapojili do prací na výstavbu a obnovu republiky, při
žňových pracích, při brigádě na rekonstrukci silnice,
pomáhali v kancelářských pracích na úřadech či v jiných
činnostech. Učitel Vácha se každoročně přes léto svědomitě
věnoval včelařství. Děti hojně sbíraly léčivé byliny,
textilie, papír a jiné užitkové materiály.
Od roku 1946 se začalo jednat o vybudování měšťanské školy
ve Slivenci. Byl předběžně vybrán pozemek na stavbu školy
a zařizovala se potřebná povolení, nicméně ke konečnému
rozhodnutí o stavbě nedošlo.
Škola v období
socialismu
Po únorových událostech roku 1948 nezůstala bez dopadu ani
slivenecká škola. Místní akční výbor – zdůrazněme, že bez
předložení patřičných důkazů – nařkl dosavadní řídící
učitelku Annu Kalhousovou-Žižkovou z nespolehlivosti a
neoblíbenosti a prosadil její odvolání z funkce vedení
správy školy. V den smrti Jana Masaryka, ministra
zahraničních věcí, 10. března 1948, poslouchaly všechny
děti ve školním rozhlase relaci o jeho životě a díle. Z
volby Klementa Gottwalda novým prezidentem dne 14. června
1948 si taktéž škola vyslechla rozhlasovou reportáž... Ke
konci školního roku byl na místo ředitele jmenován Josef
Šťáva, dosavadní řídící učitel v Žatci.
V dubnu 1948 vstoupil v platnost zákon o základní úpravě
jednotného školství. Zdejší dosavadní obecná škola se
stala školou národní, organizovaná jako pětitřídní (první
stupeň jednotné školy). Místní pomocná třída byla
přeměněna na zvláštní školu a její správou byl pověřen
učitel Josef Vácha. Střední škola (druhý stupeň jednotné
školy) byla ve Slivenci nouzově zřízena v bývalém
křižovnickém velkostatku. Díky ochotě a dobrovolným pracím
zejména sliveneckého učitelstva byly ve velkostatku
adaptovány místnosti, v nichž se začalo vyučovat.
Slavnostní otevření střední školy se konalo 26. září 1948.
Od této doby již nemuseli starší žáci vyšších tříd
dojíždět do Prahy. Ve stejném roce byla také vybudována
mateřská škola v Lochkově. V prosinci 1948 vzniklo
Sdružení rodičů a přátel školy (SRPŠ), v dubnu 1950
pionýrské oddíly Junáka (POJ), pozdější pionýrská
organizace. Upustilo se od někdejších oslav významných dnů
některých osobností, především T. G. Masaryka, J. A.
Komenského a J. Husa, a také dne vzniku republiky 28.
října. Naopak se začala „slavit“ vesměs socialistická
výročí, jako VŘSR, jubilea V. I. Lenina, J. V. Stalina
apod.
Od roku 1950 byl na škole novým ředitelem Jaroslav Novák,
jenž do té doby vedl národní školu v Kosoři. V
následujících letech učitelé plnili četné normy
předepsaných mimoškolních prospěšných prací a
socialistických závazků a děti opět organizovaly především
sběr léčivých bylin, přírodních plodů (kaštany, žaludy,
šípky atd.) a nejrůznějších surovin (papír, kovy, odpadové
materiály). Nicméně žáci také opět začali častěji jezdit
na různé výlety a navštívili ZOO či Štěchovickou přehradu
a další kulturní akce, kina a divadla. Mezi novými
vyučovacími předměty samozřejmě nechyběla ruština, naopak
od jiných předmětů, jako třeba náboženství, se upouštělo.
Zpočátku ještě rodiče mohli v případě zájmu své dítě na
jeho vyučování přihlásit, ale později hodiny náboženství
zcela zanikly. Dlužno ještě dodat, že v roce 1952 byl
zdejší farář Augustin Dragoun uvězněn na 18 měsíců, takže
se po tuto dobu nevyučovalo římskokatolické náboženství a
zůstaly jen hodiny náboženství československého, které zde
tehdy učila Anna Machová z Radotína. V téže době se
zvláštní škola nastěhovala z dosavadního domu čp. 360 v
ulici Na Přídole do přestavěné školní budovy. Ředitelem
zvláštní školy zůstal Josef Vácha, který zde učil až do
druhé poloviny sedmdesátých let. Jeho manželka Elen
Váchová, původem Italka, na škole též po celou dobu
působila jako družinářka.
Reformou z roku 1953 se škola ve Slivenci stala osmiletou
střední školou, učebny vyšších tříd zůstávaly v bývalém
velkostatku a ředitelem byl jmenován Vilém Kacetl. Další
školská reforma z roku 1960 stanovila povinnou školní
docházku na 9 let, a tak vznikla základní devítiletá
škola. Počet tříd v padesátých a šedesátých letech pomalu
stoupal a pro nedostatek učeben se podobně jako před
válkou vyučovalo střídavě.
K realizaci dlouho zamýšlené stavby nové školní budovy pro
2. stupeň ZŠ konečně došlo v roce 1967. Na sousedním
pozemku vedle staré školy byly vystavěny moderní pavilony,
které krajský národní výbor nechal vybavit novým nábytkem
a mnohými pomůckami. Výstavba budovy a její zařízení stálo
bezmála 3 miliony Kčs. Slavnostního otevření nové školy se
zúčastnil velký počet občanů, rodičů a přátel školy,
všichni učitelé a žáci, předsedové MNV Slivence a Lochkova
a řada vedoucích funkcionářů okresních výborů a školství.
Slavnostní akt zahájil předseda MNV Slivence p. Tesař
uvítáním hostů a proslovem o důležitosti školy pro obec.
Po něm ředitel školy Vilém Kacetl poděkoval všem, kteří se
o výstavbu zasloužili, a vybídl žáky, aby se v nové škole
dobře učili a slušně se chovali. Nakonec náměstek předsedy
ONV Praha západ pan Kosan přestřihl pásku se slovy: „Ať
nám tato škola vychovává vždy čestné a upřímné občany,
kteří se stanou důstojnými nástupci zdejších funkcionářů.“
Naštěstí hned druhý den zavládl v nové škole běžný školní
ruch a v nových třídách začala výuka. Do místností v
bývalém velkostatku, které dosud sloužily vyšším třídám,
se naopak dočasně přesunuly třídy nižších ročníků ze staré
školní budovy. Ta pak mohla být konečně zcela
zrekonstruována.
V roce 1968 Národní divadlo věnovalo obyvatelům Slivence
na oslavu 100. výročí položení základního kamene
představení Zimní pohádka. Touto akcí bylo připomenuto, že
v roce 1868 Slivenečtí přivezli pro Národní divadlo jeden
ze základních kamenů divadla ze sliveneckého mramoru.
Návštěvu představení a odvoz občanů organizoval místní
národní výbor společně se školou.
Politické události roku 1968 a srpnová invaze vojsk
Varšavské smlouvy se chodu zdejší školy nijak závažně
nedotkly. Podle školní kroniky zde údajně probíhal
normální život, neobjevovaly se žádné zjevné protisovětské
ani protisocialistické tendence. Následná výuka a vedení
školních akcí však nadále vedlo k utužování „lásky k
socialistické vlasti a celému socialistickému táboru,“ jak
si tehdejší režim žádal. Konaly se standardní slavnosti 1.
máje, VŘSR či Vítězného února, později honosné oslavy a
besídky při příležitostech nejrůznějších kulatých výročí –
dokonce i 50. výročí založení KSČ.
V roce 1969 se vystřídali ve funkcích ředitele a zástupce
ředitele Vilém Kacetl s Evženem Rozenským a Vilém Kacetl o
dva roky později odešel do penze. Do funkce zástupce
ředitele byla jmenována Jana Melicharová, která se v roce
1973, kdy přešel Evžen Rozenský na ministerstvo školství,
stala ředitelkou. Ještě předtím byl však Evženu Rozenskému
ministerstvem školství udělen čestný titul „vzorný učitel“
za příkladné plnění úkolů, vzdělávací práci a obětavou
veřejnou činnost. Stejný titul zaslouženě obdržel také
ředitel zvláštní školy Josef Vácha. S ním se učitelský
sbor srdečně rozloučil v červnu 1975, kdy ze školy po
mnohaleté úspěšné činnosti odešel.
Na škole posilovala svůj vliv pionýrská organizace, které
se v sedmdesátých letech podařilo získat do svých řad až
70 % všech žáků. Pionýři se podíleli na mnoha kulturních
akcích a veřejných vystoupeních a „aktivně asistovali“
především při oslavách socialistických svátků. Byli kromě
toho zapojeni do některých prací prospěšných pro obec,
organizovali sběr surovin a starali se o čistotu v obci.
Škola úzce spolupracovala s MNV; učitelé se účastnili
obecních zasedání a zajišťovali se žáky kulturní programy.
Rovněž závodní organizace KSČ a ROH, které měly na škole
silný vliv, „pomáhaly při řešení problémů a plnění úkolů“.
V rámci spolupráce se SRPŠ se pořádaly přednášky a besedy
s rodiči a staršími žáky.
Zcela jistě mezi ty příjemnější změny bylo stále častější
pořádání mimoškolních akcí, jejichž cílem bylo poznávat
Prahu a okolí. Skupiny žáků za doprovodu svých učitelů i
rodičů navštěvovaly různá zajímavá místa, aby se seznámily
s jejich historií a krásou. Mezi pravidelné akce patřily
také návštěvy kina, veřejná vystoupení, výchovné koncerty,
exkurze na výstavy či do muzeí nebo kurzy plavání. Žáci
sbírali cenné diplomy a dosahovali úspěchů ve školních
olympiádách, sportovních soutěžích a závodech v malé
kopané, hokeji, lehké atletice, či odbíjené, v
turistických a branných soutěžích, ale také ve výtvarných
soutěžích a výstavách (Socialistická Praha, Děti, mír a
umění a další).
Dne 1. července 1974 nabyl účinnosti zákon České národní
rady o změně hlavního města Prahy, v důsledku kterého byly
obce Slivenec a Holyně přičleněny k Praze 5. Při této
příležitosti navštívili školu inspektoři Prahy 5 a
představitelé OV KSČ téhož obvodu, aby si ji prohlédli.
V lednu 1979 ministerstvo školství vyhlásilo mimořádné
prázdniny v důsledku celostátní energetické krize
způsobené prudkými mrazy a sněhovou kalamitou. Nevyučovalo
se několik týdnů a kvůli tomuto neplánovanému volnu pak
musely být zrušeny jarní prázdniny, školní výlety i
lyžařské výcviky, aby se dohnala mezera ve výuce.
Počet žáků se v sedmdesátých letech pohyboval mezi 280 a
310, počet tříd postupně vzrostl na 12, čemuž také
odpovídal počet pedagogických pracovníků (až 15). Avšak
koncem zmíněného desetiletí se v celé zemi projevil
nedostatek kvalifikovaných učitelů a také naše škola se s
tímto problémem potýkala. V nižších třídách a školních
družinách působily neaprobované učitelky a vychovatelky.
Učitelský sbor přesto odváděl velmi dobrou práci a v roce
1979 kolektiv obdržel u příležitosti Dne učitelů Čestné
uznání vlády ČSSR a ÚRO za vynikající výsledky v soutěži
za vysokou efektivitu a kvalitu práce.
Ve školním roce 1979/1980 nacvičovaly pod vedením učitelky
Marie Dolejší mladší žákyně vystoupení na obvodní
spartakiádu, které se uskutečnilo v červnu 1980. Vzhledem
ke konání celostátní spartakiády byl tento školní rok
ukončen již 13. června. Zbylé dva týdny v červnu učitelé s
žáky věnovali úklidu školy, práci na pozemku, úpravě
kabinetů a celkové péči o školní budovy.
Další nová školská koncepce v roce 1980 přinesla změnu z
dosavadní devítileté základní školy na osmiletou. Na škole
bylo celkem 12 tříd s 343 žáky, 15 učiteli, 3
vychovatelkami ve školní družině, skupinové vedoucí
pionýrské organizace a několika správními zaměstnanci.
Počet žáků v dalších letech stoupl až na takřka 400 a tříd
bylo podle aktuální potřeby kolem 12 až 15.
Při škole vznikla tzv. rozmisťovací komise složená ze
zástupců učitelského sboru, SRPŠ, MNV i závodní organizace
KSČ. Komise pomáhala žákům, kteří končili povinnou školní
docházku, vybírat další vzdělávání odpovídající jejich
schopnostem a vědomostem. Komise tím pádem měla vliv na
to, jakou školu či obor si žáci vyberou a kdo půjde dále
studovat. Později byla dokonce vytvořena i komise pro
výběr žáků do vojenských škol. Ta se scházela každý měsíc
a jejím cílem byl výběr žáků ke studiu na vojenské školy,
a to již od 5. tříd. Pro usnadnění výběru budoucího
povolání žákům vyšších ročníků škola pořádala exkurze do
některých výrobních závodů (často především do závodu
Janka Radotín). Každoročně se konaly besedy s členy
Lidových milicí nebo důstojníky Československé lidové
armády, kteří s dětmi diskutovali na téma obrany vlasti a
užitečnosti vojenského povolání.
Začala se pravidelně organizovat škola v přírodě, jezdilo
se často do Jetřichovic, později i na jiná místa zpravidla
v podhorských a horských oblastech, oblíbenými bylo
Jablonné v Podještědí, Harrachov, Kubova Huť, Kouty nad
Desnou a další lokality. V zimních měsících se žáci
zúčastňovali povinných lyžařských výcviků, v průběhu roku
též výcviků plaveckých. Vyhlašovaly se soutěže ve sběru
léčivých bylin, výtvarné, hudební či sportovní soutěže,
konala se každoročně celoškolní branná cvičení. Mnoho žáků
z řad pionýrů navštěvovalo pionýrské zájmové oddíly, jako
myslivecký, sportovní, taneční, turisticko-branný,
všeobecný apod.
Tehdy ještě nepolevovaly školní oslavy významných dnů,
výročí a státních svátků. Pod patronací závodního výboru
ROH se na škole uskutečňovaly oslavy MDŽ a Dne učitelů,
kde vystupovali se svým programem žáci nižších tříd. U
příležitosti významných dnů se konaly ideologické
konference, při nichž se učitelé scházeli se zástupci MNV
a výborů KSČ. Ani žáci, ani učitelé nemohli chybět při
oslavách 1. máje a 9. května v obci.
Rok 1985 se nesl opět ve znamení spartakiády, kvůli níž
školní rok končil už v polovině června. Žákyně 7. třídy
byly zapojeny do nácviku a vystoupily na obvodní i městské
spartakiádě. Při výročí VŘSR a 40. výročí osvobození
vlasti Rudou armádou se všichni žáci a zaměstnanci
podíleli na okázalé výzdobě školy a poté vyslechli
slavnostní rozhlasovou relaci. Při údržbě a zvelebení
školy a jejího okolí bylo v průběhu roku odpracováno mnoho
brigádnických hodin.
Náplň a řízení školní výuky se nadále doslova nesly k
uskutečňování a rozvíjení úkolů dokumentu ÚV KSČ O dalším
rozvoji československé výchovně vzdělávací soustavy.
Nezapomínalo se na kulturu; téměř každá třída navštívila v
průběhu školního roku alespoň jedno divadelní a filmové
představení. Žáci dále pravidelně navštěvovali různá muzea
a výstavy, planetárium, pořádali dějepisné exkurze na
památná místa do Prahy nebo okolí.
Každý rok byl doslova nabit nejrůznějšími soutěžemi a
sportovními závody. Velmi úspěšně dopadly soutěže
například v letech 1987 a 1988, kdy slivenecké děti
vyhrály nebo se umístily na některých z prvních míst v
Běhu Mladé fronty, ve výtvarné soutěži Poznej sovětský
film a Děti, mír a umění. Vyhrály soutěže o nejlepší
fotografii, obvodní soutěž v recitaci a ve zpěvu, soutěž
Partyzánský samopal a Smíchovský klíč. Odměnami kromě
diplomů a čestných uznání byly třeba i sladkosti. V
případě pionýrských soutěží a akcí býval někdy pro vzorné
a aktivní pionýry odměnou jednodenní zájezd.
Od
Sametové revoluce až po současnost
Ze zavedeného režimu dosavadních běžných činností školu
pochopitelně vytrhla Sametová revoluce a následné
společensko-politické události. Po listopadu 1989 proběhlo
na školách hlasování o důvěře k vedoucím pracovníkům.
Ředitelka Jana Melicharová a zástupkyně Hana Hanová důvěru
získaly a na zdejší škole ve funkcích zatím zůstaly. Ze
soudružek a soudruhů učitelů byli opět paní a páni
učitelé, na což si děti nějakou dobu zvykaly.
Přepracovávaly se osnovy a učebnice, ve vyšších třídách se
nekvalifikovala občanská nauka a dějepis. Výuku ruštiny
doplnila a pak nahradila angličtina a němčina, s čímž
souvisela nutnost rekvalifikace vyučujících. Začalo se s
diferencovaným vyučováním (dělení tříd podle prospěchu
žáků) a odpadl nábor žáků do vojenských škol. Mateřská
škola přišla v restitučním řízení o svou budovu (dnešní
Schäfer shop) a musela být dočasně přesunuta do starého
školního objektu. Žákovská i učitelská školní knihovna se
začaly postupně doplňovat o nové knihy, které do té doby
nemohly být vydány. Nadále se pořádaly školní turnaje a
závody, olympiády, sportovní a vědomostní akce, ale
přirozeně již zmizely soutěže v duchu minulého režimu.
Pokračovaly také oblíbené školy v přírodě.
Ve školním roce 1990/1991 byli v Praze 5 odvoláni všichni
ředitelé základních škol a jejich zástupci a v červnu 1991
uspěla v konkurzním řízení na místo ředitelky Věra
Futasová, zástupkyní se stala Marie Hrušková. Jana
Melicharová odešla koncem školního roku do penze.
Po třiceti letech od svého otevření již pavilonová školní
budova trpěla závažnými nedostatky, vyskytly se problémy s
topením, kvůli nimž se v únoru 1991 omezilo vyučování
pouze na tři hodiny denně. Na podzim následujícího roku
proběhly rekonstrukce školních budov, zejména opravy
topení, které bylo dlouhodobě zdrojem mnohých potíží. Žáci
byli po dobu rekonstrukce posláni na školu v přírodě do
Beskyd, Jeseníků a Krkonoš. Příští rok došlo na další
stavební úpravy a údržbu školního areálu a kromě toho byl
postaven pavilon šaten. Z důvodu rekonstrukce staré školní
budovy se třídy 1. stupně přestěhovaly do nové budovy a do
družiny a upravil se rozvrh. Rekonstrukce staré budovy
odhalila napadení dřevomorkou, takže byla nezbytná
kompletní oprava a stavební práce se protáhly na několik
dlouhých roků.
Avšak školní společenský život neutuchal. V pololetí roku
1992 se konala velká vánoční besídka pro rodiče a žáky a
pololetní karneval, na jaře pak tzv. jarní burza a výstava
žákovských prací. Výstava sklidila nebývalé uznání a obdiv
návštěvníků a přinesla i příznivý výtěžek z prodeje
výrobků, převážně vydařených dekoračních předmětů. Pro
značný úspěch této výstavy se podobné akce v příštích
letech opakovaly.
V květnu 1993 se žáci vyšších tříd vypravili na zájezd do
italského Bibione a v rámci tohoto výletu navštívili ještě
Benátky, Terst a Veronu. Zahraniční školní zájezdy se od
té doby pořádají v podstatě pravidelně. Také učitelé si
přišli na své, když byli vysláni na zájezdy do Polska či
Beneluxu.
Nové stavební práce na pavilonech začaly v polovině
devadesátých let, kdy se přestavovala jídelna, která byla
potom otevřena a uvedena do provozu v září 1996. Z popudu
rodičů a z jejich řad byla sestavena stravovací komise,
která měla možnost kontrolovat kvalitu připravovaných
jídel ve školní kuchyni, čistotu nádobí apod. Od toho roku
se v důsledku prodloužení povinné školní docházky škola
stala opět devítiletou. Měla celkem 13 tříd, v nichž
vyučovalo 18 učitelek (bez jediného učitele!) včetně
ředitelky a zástupkyně. Jediným mužem působícím na škole
byl školník Jiří Přáda.
Vzhledem k nevyhnutelné modernizaci a výuce nového
předmětu výpočetní techniky se v roce 1997 zřídila z
jednoho kabinetu počítačová učebna. Rozsáhlé vymalování
vnitřních prostor si vyžádalo přesuny tříd a hromadné
stěhování všeho nábytku a vybavení. Několik dlouhých týdnů
se neslo v duchu oprav a údržby interiérů a ve třídách
pavilonové budovy byly položeny nové podlahy.
Ředitelka Věra Futasová odešla v březnu 2000 do
předčasného důchodu, a tak školský úřad Prahy 5 vypsal
konkurzní řízení na uvolněné ředitelské místo. Uspěla v
něm Eva Dvořáčková, která se od 1. dubna ujala správy
školy.
Ve stejném roce byla na staré budově renovována střecha,
byly položeny nové podlahy ve třídách a zrekonstruováno
sociální zařízení. V červnu 2000 proběhly oslavy 100 let
staré školní budovy. Na nádvoří školy, kde se shromáždilo
zhruba 500 lidí, promluvila ředitelka Eva Dvořáčková a
starosta Slivence Martin Lang. V budově byla uspořádána
výstava starých školních kronik a archivních fotografií
týkajících se školního života, které na výzvu učitelek
zapůjčili lidé z obce. Rovněž se uskutečnilo setkání s
bývalými pracovníky a žáky školy. Program byl ukončen
kulturním vystoupením žáků místní školy a ZŠ Lochkov.
V dalších letech pokračovala přestavba a modernizace
celého areálu, kdy byly zatepleny pavilony, upraveny
specializované učebny pro výuku některých předmětů,
zrekonstruováno topení a vyměněny kotle za plynové,
opraveny interiéry a nahozena nová fasáda staré budovy.
Zároveň se upravily také veškeré venkovní prostory a
vybudovalo hřiště s umělým povrchem.
Škola zahájila spolupráci na mezinárodně srovnávací studii
rizikových faktorů školního, sociálního a zdravotního
vývoje mládeže (centrum pro výzkum dítěte na univerzitě v
Yale v USA). Byla také vybrána ke spolupráci s
Psychologickým ústavem Akademie věd ČR v Brně a Dětskou
psychiatrickou klinikou 2. lékařské fakulty Univerzity
Karlovy. Na škole začala působit Rada rodičů, která
přispívá na školní i mimoškolní aktivity a organizuje pro
děti různé akce. Po získání právní subjektivity v roce
2001 vznikla Rada školy, která je složená ze zástupců
zřizovatele, tedy Městské části, učitelů i rodičů.
Od roku 2005 spravoval školu ředitel Vladimír Holub, jeho
zástupcem byl Stanislav Petrus. V roce 2007 došlo k
rozsáhlé rekonstrukci historické budovy školy za 5,5 mil.
Kč. Původní špaletová okna nahradila nová, místo
nevzhledných hliníkových vstupních dveří přišly nové
dubové, v celé budově byla provedena kompletní výměna
stoupaček a elektroinstalací, byly položeny nové podlahy,
vybudovány nové prostorné šatny apod.
Od roku 2008 měla škola ředitelku, Romanu Lisnerovou,
zástupcem byl Alexandros Charalambidis. Oba přišli z
Výzkumného ústavu pedagogického a pod jejich odborným
vedením začal ve škole nový život.
V roce 2009 se za pomoci financí z Evropské unie, ale i z
vlastních peněz Městské části a z peněz sponzorů, podařilo
propojit správní pavilon se zbytkem školy, dostavět ho a
kompletně modernizovat, včetně výrazného snížení spotřeby
energií. O rok dříve se nástavby dočkal i 2. učební
pavilon. Díky financím ze státního rozpočtu se ve škole
udělala rekonstrukce slaboproudých vedení. |
Stanislav Drda (s doplněním J. Plamínkové) |
|
Dne 1. srpna 2013 nastoupila do vedení školy nová
ředitelka Mgr. Ivana Rosová, zástupkyně ředitelky: Mgr.
Vladimíra Šimáčková
Základní škola a mateřská škola Praha – Slivenec, Ke
Smíchovu 16 je úplná, plně organizovaná škola s 9
postupnými ročníky. Součástí školy je i nově otevřená MŠ
pro 112 dětí, která je umístěna v areálu školy. Pro
předškolní vzdělávání slouží čtyři třídy, kde jsou
vzdělávány děti od 3 do 6 let.
V základní škole jsou na prvním stupni 1-2 třídy v každém
ročníku, na druhém stupni je v provozu vždy jedna třída v
každém ročníku. Kapacita školy je 300 žáků, ve škole se
dosud vyučuje kolem 180-190 žáků. V provozu je také školní
družina se třemi odděleními s kapacitou více než 90 žáků.
Ve školním roce 2008/2009 byla k novému pavilonu
přistavena nová část se sociálním zařízením a spisovou
místností. V roce 2009 prošla škola rozsáhlou
rekonstrukcí. Byla zateplena fasáda správního pavilonu a
propojení správní budovy se stávajícím pavilonem školy,
čímž se zjednodušil pohyb žáků a zaměstnanců školy ve
vnitřních prostorách. Škole přibyly dvě nové učebny.
V letech 2011-2013 byla vybudována nová mateřská škola v
pasivním standardu s kapacitou 112 dětí. Po dlouhé době se
tak vyřešil kritický nedostatek volných míst pro
předškoláky ze Slivence a z Holyně. Bylo vybudováno též
nové foyer, které slouží jako aula školy. K dokončení
celého areálu chybí ještě vystavět novou moderní
tělocvičnu. Na tělocvičnu je vydáno stavební povolení, ale
chybí potřebné finance. |
|
Dočkali jsme se nové
školky
V
pondělí 30. září se v prostorách nové auly konala slavnost
u příležitosti otevření nové slivenecké školky pro 112
dětí, jejíž provoz byl zahájen 26. září.Děti, rodiče a
další návštěvníci byli z nové budovy nadšení, protože ve
srovnání s bývalou školkou je opravdu prostorná, vzdušná a
světlá. Za Hlavní město Prahu se slavnosti zúčastnil první
náměstek primátora Jiří Vávra, který naší školce popřál
vše nejlepší, radní pro školství Ludmila Štvánová, která
připomněla, že jde o poslední takto velkou stavbu mateřské
školy, financovanou z rozpočtu Hlavního města Prahy,
pracovníci odboru městského investora, firmy KD beta,
zajišťující technický dozor investora, zástupci
zhotovitele firmy Ingbau a samozřejmě i architekt Aleš
Brotánek, autor stavby. Hlavní projev přednesla starostka
Slivence Jana Plamínková (projev viz str. 3). Arch.
Brotánek předal starostce cenu MŽP za nejlepší ekologický
a energetický projekt, kterou projekt školky získal v roce
2009. Následovalo přestřižení pásky a provoz školky tak
byl slavnostně zahájen. Slavnost zpestřily svým pěveckým a
tanečním vystoupením nejen děti za školky, ale i ze ZUŠ a
tanečního kroužku školy.
Ing. SimonaStrauchová
|
Projev
starostky RNDr. Jany Plamínkové při slavnostním otevření
nové mateřské školy
Vážení a
milí hosté, vážení a milí občané Slivence a Holyně, paní
ředitelko, paní učitelky a páni učitelé,
vítám Vás
všechny na slavnosti u příležitosti otevření nové mateřské
školy v naší městské části.
Dnešek je
pro naši městskou část opravdovým svátkem, a především je
to svátek pro naše školství. Do historie sliveneckého
školství se výrazně zapsaly tři roky. Tím prvním byl rok
1900, kdy byla uvedena do provozu velká historická budova
slivenecké školy a tehdejší slivenecké, holyňské a
lochkovské děti tak získaly krásnou důstojnou budovu, kde
získávaly své vzdělání. Druhým byl rok 1967, kdy byly
postaveny pavilony druhého stupně. Základní školství ve
Slivenci tak získalo prostory, které dobře složí dodnes.
Horší byla situace s předškoláky. Ačkoli byla mateřská
škola zřízena již v roce 1940, tak nikdy neměla svoji
budovu. V roce 1974 již bylo rozhodnuto o její výstavbě
v akci Z, ale krátce poté byla obec Slivenec nedobrovolně
přičleněna k Praze 5 a o nové školce se na čtyři desítky
let přestalo mluvit. Plány se vzkřísily až v roce 2007,
kdy jsme dali udělat studii nové školky a posléze i
projekt a získali jsme stavební povolení. Poté se projektu
ujalo Hlavní město Praha, které školku ve své režii
postavilo. Dnes, po šesti letech, v roce 2013, se naše
původní plány zhmotnily a naše městská část tak získává
poprvé ve své historii pro děti novou a velice krásnou
budovu, která jí bude sloužit další desítky let. Jsem
ráda, že ta budova je takto pěkná, vždyť už za našich
předků dominovaly v každé obci dvě základní budovy:
kostel a škola. Chápali totiž, že děti a jejich vzdělání
jsou pro život společnosti to vůbec nejdůležitější. Jsem
ráda, že na to nezapomínáme ani v dnešní době.
Musím ale
říci jednu důležitou věc: často mluvíme o školce, ale to
není ani zdaleka jediná stavba, která se při této
příležitosti postavila, ve skutečnosti jde o celý komlex
staveb. Mateřská škola je samozřejmě největší a
nejdůležitější, ale kromě ní zde vzniklo i toto foyer, kde
právě stojíme. Je to ústřední komunikační prostor celého
školského areálu, spojnice mezi pavilony školky, školy a
budoucí tělocvičnou. Dále chodba mezi školkou a
tělocvičnou – ta se nyní zdá veliká, ale její pravé
měřítko se ozřejmí právě po postavení tělocvičny. Velmi
důležitou stavbou, která ale není vůbec vidět, je celková
modernizace vytápění v základní škole, kdy staré topné
kanály mezi pavilony vedené venkem byly nahrazeny novými
prvky a stejně tak bylo zmodernizováno vedení vody a
zčásti i kanalizace. A konečně poslední stavba se týká
celého areálu. Nově postavený požární koridor totiž velmi
výrazně zvyšuje bezpečí všech dětí ve škole i všech
pracovníků školy, a to také není zanedbatelný přínos.
K dostavbě celého areálu nám tedy zbývá už jen poslední
stavba, a to je již několikrát zmíněná tělocvična. Věřím,
že se jí v dohledné době také dočkáme.
Nyní
dovolte, abych poděkovala všem, kdo se na výstavbě
podíleli. Samozřejmě v prvé řadě děkuji vedení Hlavního
města Prahy, panu primátorovi Hudečkovi, panu prvnímu
náměstku Vávrovi, který se stará o pražské finance, i paní
radní Štvánové, která má na starosti školství, za to, že
si Praha celou výstavbu vzala na svá bedra a že ji pro nás
postavila. Dále pracovníkům odboru městského investora –
panu řediteli Beránkovi, vedoucímu oddělení pozemních
staveb Ing.Albertovi, paní Ing. Fülle i paní Ing. Machové,
kteří často dělali opravdu věci nad rámec svých
povinností, aby se stavba dokončila včas. Velmi děkuji
autorovi projektu akad. Arch. Aleši Brotánkovi a celému
jeho týmu – Ing. Čechovi, Ing. Praislerovi a mnoha dalším
lidem za to, že pro nás tuto krásnou stavbu vymysleli.
Dále děkuji pracovníkům firma Ingbau – panu řediteli
Sýkorovi, panu Laxarovi a panu Pabištovi, kteří měli
výstavbu na starosti. Děkuji i firmě KD Beta, která zde
prováděla technický dozor investora. A rozhodně
v neposlední řadě chci poděkovat pracovníkům našeho úřadu
a především Ing. Šárce Musilové, která měla se školkou
opravdu hodně starostí a díky jejíž obětavosti jsme tu
školku opravdu mohli otevřít 9 dní po kolaudaci, což mi
doteď připadá naprosto neskutečné. Takže ještě jednou,
děkuji Vám všem. |
|
|
|
|