Úřad městské části Praha-Slivenec
e-mail: slivenec@praha-slivenec.cz, posta@praha-slivenec.cz

Úvodní strana  >  Turista  >  Turistické výlety do okolí

Turistické výlety do okolí Holyně a Slivence
Naše městská část má velmi atraktivní okolí. I když je součástí pražské aglomerace, terén je značně členitý, krajina pestrá a často se stává, že zástavba přímo sousedí s výjimečnou, často chráněnou částí přírody. Výrazné skály, hluboce zaříznuté rokle, původní lesní ekosystémy, stepní společenstva, paleontologické lokality, romantické vyhlídky, i s ohledem na blízkost lidských sídel překvapivě bohatá fauna se podpisují na pozvánku k malým i delším výletům.

Zde je několik tipů na takové výlety. Píšeme je s vírou, že budete při cestách v okolí naší městské části chovat citlivě vůči přírodě a respektovat její chráněné části. Příroda ve velkých městech je velmi křehká a neustále ustupuje. Popsané cesty jsou vhodné pro pěší turistiku, rozhodně ne pro motorová vozidla, ale mnohé jejich části se nehodí ani pro cesty na kolech nebo jízdu na koni.

Zveme Vás tedy do lesů, luk a strání v okolí Slivence a Holyně. Pohyb přírodou po vlastních nohách, bez dopravních prostředků je bezprostředním zážitkem a současně jednou z nejpřirozenějších a nejzdravějších aktivit, jakým se můžeme věnovat. Pokud na cestách objevíte něco zajímavého, určitě nám napište.
Do Chuchelských lesů
Zde odbočíme opět vlevo a pokračujeme asfaltkou dál k východu. Po naší pravé ruce je Chuchelský les, po levé ruce rozlehlé pole. Na křižovatce u starého lomu, kde je dnes „areál zdraví“ (3 km) se setkáme ze žlutě značenou cestou a po této žluté budeme pokračovat v mírném úhlu doleva. Vnoříme se do lesa a asfaltová cesta se brzy začne točit doprava a klesat. Na křižovatce nad malou lesní zoologickou zahradou (určitě stojí za návštěvu zajdete si jen pár set metrů) opustíme žlutou, která tu prudce klesá do Malé Chuchle, a po asfaltce mířící vpravo, stále více k jihu, se dostaneme ke kostelíku svatého Jana (4 km). Mineme nebo navštívíme klidný lesní hřbitůvek a brzy narazíme opět na žlutou. Lesní cesta nás vede stále hlubším údolím do horní části Velké Chuchle (5 km).

Na silnici se rozloučíme se žlutou a opatrně vyrazíme Chuchlí vzhůru po modře značené turistické cestě ke staré vápence (5,5 km). Zde modrá odbočuje vlevo do kopce nad vápenku a stoupá nejprve malými loučkami a lesíky stále méně strmě směrem ke Slivenci. Po vstupu do vysokého smrkového lesa již jde téměř po rovině. Na křižovatce lesních cest nad osadou Tučňák vylézá modrá z lesa a my se jí budeme držet. Odbočíme tedy vlevo a vydáme se po okraji lesa na západ. Les po naší pravé ruce postupně vystřídají chaty. Cesta vede podél plotů na návrší, ze kterého je hezký výhled na skalnatý hřbet, kterému se tu říká Drbec (původně Trpec). Náš malý výlet končí opět v centru Slivence (7 km).

•  Pražské přírodní parky - Přírodní park Radotínsko - Chuchelský háj
    •  Praha, Chuchelské háje – evropsky významná lokalita
    •  Evropsky významné lokality - Chuchelské háje

Do Prokopských skal
Z Holyně (0 km) se vydáme na východ, po nově opravené asfaltové silničce k Barrandovu. U konečné tramvaje (1 km) využijeme cestu, vedoucí křovinatými loukami přímo dolů k severu a dojdeme ke klukovické konečné zastávce autobusů. Po široké asfaltce odbočíme vlevo, ale budeme klesat jen velmi krátce, hned při první příležitosti, na jakémsi minináměstíčku (2 km), odbočíme vpravo. Nepůjdeme však do prudkého kopce, ale hned zabočíme po nenápadné cestě doleva. Cesta chvíli kličkuje mezi domy mírně vzhůru, ale brzy se vnoří do lesa a začne mírně klesat. Na lesní křižovatce (cesta vlevo brzy končí, cesta vpravo traverzuje úbočím Prokopského údolí) zachováme směr a brzy se dostaneme k prudkému klesání po schodech směrem k potoku (2,5 km). Tady narazíme na žlutou, která nás prudkým stoupáním dovede na plošinu, z jejíhož okraje je hezký pohled zpět do Prokopského údolí. Žlutá pokračuje dál k asfaltce, vedoucí údolím od Klukovic k Jinonicím (3,5). Odbočíme vlevo směrem na Klukovice, dokud nenarazíme poblíž bývalého klukovického koupaliště (5 km) na modrou turistickou značku. Po ní odbočíme vpravo a skalnatým údolím dorazíme k holyňskému nádraží (6 km). Modré se budeme držet i dále a vystoupáme vzhůru k jihovýchodu zpět do Holyně (7 km).

•  Pražské přírodní parky - Přírodní park Prokopské a Dalejské údolí

•  Průvodce po naučných stezkách v Praze a středních Čechách - Naučná stezka Prokopským údolím
    •  Praha, Prokopské údolí – evropsky významná lokalita
Do vltavského údolí
Ze Slivence (0 km) vyrazíme na východ směrem k Chuchelskému lesu. Mineme velké oplocené skladiště, kterému místní říkají Sůl (1 km) a u něho odbočíme po asfaltové cestě vpravo dolů. Mineme oplocení staré skládky a po zhruba 200 m přijdeme k lesu. Zde odbočíme opět vlevo a pokračujeme asfaltkou dál k východu. Po naší pravé ruce je Chuchelský les, po levé ruce rozlehlé pole. Na křižovatce u starého lomu, kde je dnes „areál zdraví“ (3 km) odbočíme vlevo a budeme se držet asfaltky mezi lesem vpravo a polem vlevo. Ta se postupně změní v polní cestu, která se odloučí od lesa a začne stoupat mezi poli vzhůru k Barrandovu. Tam my ale nechceme jít. Proto až se cesta dostane nejníže, začneme vyhlížet nepříliš nápadnou odbočku vpravo, která sleduje dál okraj lesa. Ta nás dovede k oplocení Barrandovských ateliérů a klikatí se podél plotu po hraně vltavského údolí až na starý Barrandov (5 km). Jakmile se dostaneme na silnici, odbočíme vpravo dolů a těsně před čtyřproudou barrandovskou silnicí odbočíme vpravo k pavilónu nad opuštěným koupalištěm (6 km). Vlevo od pavilonu je možné klikatou cestou, opatřenou zábradlím, sestoupit do údolí a pokračovat po malé asfaltce, vedoucí podél železniční trati, jižním směrem vltavským údolím. Po pravé ruce mineme Barrandeovu skálu (8 km) a z Malé Chuchle (9 km) vystoupáme po žluté kolem lesní zoologické zahrady opět k chuchelskému areálu zdraví (10 km), od kterého se již známou cestou, ale v opačném směru vrátíme kolem Soli zpět do Slivence (13 km).

•  Barrandovské skály
    •  Praha, Barrandovské skály – národní přírodní památka
Do radotínských lesů
Ze Slivence vyjedeme městským autobusem č. 246 směrem na Radotín. Vystoupíme na zastávce V sudech (0 km), kde do radotínského údolí ústí zprava Černá rokle. Do té se také vypravíme. Projdeme pod viaduktem železniční vlečky a malá asfaltka nás provede celou roklí. Když začne stoupat, budeme vyhlížet červenou turistickou značku. Přijde nám po silnici naproti a objeví se v prudké zatáčce (1,5 km). Vydáme se po ní vlevo do lesa a budeme stoupat lesní cestou do kopce ke hřbitovu (2,5 km). Červené se budeme držet i dál. Projdeme lesem směrem k Radotínu (4 km), přejdeme silnici číslo 101 a vydáme se podél ní – nejdříve po chodníku, potom malou cestičkou ve stráni na dohled od silnice, směrem k radotínské cementárně. K té ale ani zdaleka nedorazíme. Necelý kilometr za Radotínem totiž zpozorníme a těsně před velkým komplexem garáží (5 km) uhneme poměrně nenápadnou cestou vpravo lesem do prudkého kopce. Překročíme větší lesní cestu a vystoupáme k další větší lesní cestě. Když se po ní pustíme vlevo, prudké stoupání pro nás skončí a pohodlným způsobem dorazíme na křižovatku pěti cest (7 km). Vydáme se tou, která pokračuje mírně vpravo. Nemůžeme se zmýlit, tato cesta jediná vede přímo z lesa a již z křižovatky uvidíme v dálce zástavbu, ploty a zahrady. Dorazíme tak k novým domům nad Slavičím údolím a po asfaltce, která odbočuje za konečnou autobusu vlevo k Lochkovu, se vydáme směrem na Lochkov (9 km) a Slivenec (11 km). Cestou nás čekají výhledy zpět, na radotínské lesy, kterými jsme právě prošli.