Pravidla 2017
Participativní rozpočtování je cesta, jak zapojit občany do rozhodování o využití části městského rozpočtu. Umožňuje, aby se občané aktivně zapojili do rozhodování o rozvoji své obce. Radnice vymezí část peněz z ročního rozpočtu, obyvatelé pak podávají návrhy, co by se za tyto peníze mělo ve městě v následujícím roce vylepšit. Při tvorbě těchto návrhů se obyvatelé za asistence města setkávají na lokálních, či tematických veřejných diskusích a sousedských setkáních. Na nich diskutují o tom, co chtějí ve své obci změnit a jak. Společné návrhy pak předkládají radnici k posouzení z hlediska realizovatelnosti. Vyvrcholením je hlasování o tom, které návrhy obyvatel má obec realizovat.
Tento společný projekt Městské část Praha-Slivenec a obyvatelstva městské části bude realizovaný v roce 2017 za podpory české neziskové organizace Agora Central Europe.
Pravidla pro návrhy občanů
Aby byly návrhy zařazeny do hlasování, musí splňovat tato kritéria:
- Realizace návrhů musí být v kompetenci Městské části.
- V případě investičních projektů se tyto mohou týkat pouze pozemků a majetku, jenž je v kompetenci MČ (může se jednat pozemky ve vlastnictví HMP nebo ve správě MČ).
- Náklady na případnou projektovou dokumentaci jsou součástí rozpočtu, nemohou být ale jeho jedinou položkou.
- náklady na realizaci návrhu nepřesáhnou limit 250 tis. Kč. vč. DPH
- Roční provozní náklady návrhu nepřesáhnou 30% nákladů na realizaci.
- Návrh musí být realizovatelný do konce r. 2017.
- Návrh musí podat osoba starší 15 let, která prokáže bydliště v Městské části Praha-Slivenec.
- Každý obyvatel může podat i podpořit více než jeden návrh.
- Návrh musí být podán předepsanou formou (viz dále)
Formální postup podání návrhu
- Návrh je podán na Úřad městské části elektronicky na adresu posta@praha-slivenec.cz, případně v papírové podobě na podatelnu na adresu: Městská část Praha-Slivenec, K Lochkovu 6/2, Praha 5
- Návrhy občanů budou mít podobu projektového návrhu, ve kterém bude popsáno následující:
- název
- stručné shrnutí návrhu v 300 znacích
- ilustrativní fotografie (např. fotografie současného stavu, ilustrace možného řešení atp.)
- uvedení lokality, ve které má k realizaci dojít (GPS nebo parcelní číslo, v případě konkrétního o místa)
- detailní popis návrhu (obsahující zejména popis výchozí situace, popis navrhovaného řešení (účel, cíl, aktivity atp.)
- odhadované náklady na realizaci (včetně informací o nákladech na údržbu)
- osobní údaje autora návrhu (jméno, příjmení, adresa bydliště, telefonní číslo, e-mailová adresa)
- Součástí pak musí být:
- podpisový arch, který dokládá, že návrh podporuje alespoň 10 obyvatel MČ,
- souhlas autora se zpracováním osobních údajů
- Nepovinnými přílohami pak jsou všechny další podklady, které ilustrují autorův záměr (např. studie, výkresy, ilustrační fotografie atp.)
Pravidla pro postup při hodnocení podaných návrhů
- Návrhy projektů u sebe soustřeďuje koordinátor, který provede kontrolu jejich formální správnosti. V případě formálních nedostatků vrací návrh autorovi k dopracování. Autor má 5 pracovních dní na formální doplnění svého návrhu a jeho opětovné odevzdání.
- V případě formální správnosti koordinátor postupuje odbornému pracovníkovi ÚMČ, který je zodpovědný za další komunikaci s autorem.
- Formálně ověřené návrhy koordinátor zveřejní prostřednictvím dostupných komunikačních kanálů (Mramor, webové stránky MČ).
- Odborný pracovník provede kontrolu realizovatelnosti návrhu. Zejména se zaměří na popis aktivit a jim odpovídajícího návrhu rozpočtu návrhu a hodnocení kompetentnosti MČ pro realizaci návrhů.
- Na základě tohoto posouzení bude vydáno stanovisko, které návrhy rozdělí na skupiny:
- realizovatelné v podobě navržené autorem,
- realizovatelné v případě dílčích úprav (např. změně aktivit a snížení nákladnosti atp.),
- nerealizovatelné ani v případě dílčích úprav.
- O zhodnocení a stanoviscích k odevzdaným návrhům budou navrhovatelé informování na kontaktech uvedených v návrhu, a to do nejpozději do 15 pracovních dnů od odevzdání daného návrhu.
- V případě návrhů projektů ve skupině 2. – „realizovatelné v případě dílčích úprav“ je daný úředník odpovědný za další komunikaci s autorem a nabídnutí možnosti konzultovat a upravit daný návrh tak, aby se stal realizovatelným.
Pravidla pro výběr realizovatelných návrhů – závěrečné hlasování:
- Hlasování se zúčastní obyvatelé MČ, kteří v den hlasování dovršili 16 let.
- Při hlasování bude využit takový hlasovací algoritmus, který umožní distribuci kladných i záporných hlasů mezi jednotlivé návrhy v poměru 2:1. Konkrétní počet hlasů bude stanoven na základě počtu návrhů, o kterých se bude hlasovat.
- Hlasující může rozdělit své hlasy mezi libovolné návrhy. Jednomu návrhu však maximálně jeden hlas.