|
OBYVATEL
Evidence obyvatel
|
|
|
|
|
|
Trvalý pobyt - jak se přihlásit k trvalému pobytu |
|
|
|
Místem trvalého pobytu se rozumí státním
občanem ČR zvolená adresa pobytu v české republice. Občan může mít jen
jedno místo trvalého pobytu a to v objektu, který je určen pro bydlení a
je označen číslem popisným, orientačním popř. evidenčním.
Přechodné pobyty byly s účinností od 1.7.2000 bez náhrady zrušeny.
Kdo hlásí změnu trvalého pobytu:
- občan České republiky starší 15 let nebo
jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci
- zákonný zástupce za občana mladšího 15
let, popř. pěstoun
- zákonný zástupce za občana zbaveného
způsobilosti k právním úkonům
- zákonný zástupce za občana, jehož
způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není
způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu
Občan hlásí místo trvalého pobytu na
ohlašovně v místě nového trvalého pobytu tj. na Úřadu MČ Praha • Slivenec
Při ohlášení změny trvalého pobytu je občan povinen:
- vyplnit a podepsat originál formuláře
„Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, který je k dispozici na
ohlašovně ÚMČ
- předložit platný občanský průkaz, u
něhož není oddělena jeho vyznačená část (pravý dolní roh) v důsledku
změny místa trvalého pobytu
- zákonný zástupce předkládá za občana
mladšího 15 let jeho rodný list a prokazuje se svým občanským průkazem
- doložit vlastnictví k bytu nebo domu,
nebo doložit oprávněnost užívání bytu ( např. nájemní smlouvu, kupní
smlouvu vloženou do
katastru nemovitostí, výpis z katastru nemovitostí). Není-li občan
nájemcem nebo vlastníkem bytu či nemovitosti je nutno předložit úředně
ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny
místa trvalého pobytu. Úředně ověřené potvrzení se nevyžaduje v případě,
že oprávněná osoba potvrdí svůj souhlas na přihlašovacím tiskopisu před
zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18
let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo
jeho část, nebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan
hlásí k trvalému pobytu.
vloženo
dne: 26.3.2013
UPOZORNĚNÍ!!!
Vážení občané,
získat úřední adresu je možné pouze zrušením údaje o místu trvalého
pobytu občana vlastníkem nebo nájemcem nemovitosti, ve které je občan
přihlášen k trvalému pobytu. Přihlásit se k trvalému pobytu na úřad
NELZE!!!
[Odkaz:
Dokument]
|
|
Ohlašovna, po předložení veškerých potřebných
dokladů, změnu místa trvalého pobytu vyznačí na místě - oddělí
vyznačenou část občanského průkazu (pravý dolní roh) a současně vydá
občanovi potvrzení o změně místa trvalého pobytu.
Občan je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 dnů
ode dne, kdy došlo ke změně místa trvalého pobytu na
Úřadu MČ Praha 5, Štefánikova 13-15 Praha 5, přízemí, oddělení evidence
obyvatel a občanských průkazů:
Návštěvní hodiny
8.00 - 18.00 hod. - pondělí
8.00 - 14.00 hod. - úterý
8.00 - 18.00 hod. - středa
8.00 - 14.00 hod. - čtvrtek
8.00 - 12.00 hod. - pátek
- „Žádost o vydání občanského průkazu“ je
možno si vyzvednout na ohlašovně.
- Zároveň předloží 1 fotografii o rozměru
3,5 x 4,5 cm, na které je zobrazen v předním čelném pohledu.
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu
občan České republiky zaplatí správní poplatek ve výši 50,- Kč.
Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.
Ukončení trvalého pobytu:
Občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území České republiky,
sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu.
Obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský
průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu je povinen
odevzdat občanský průkaz do 15 pracovních dnů.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu:
Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého
pobytu:
- byl-li zápis proveden na základě
pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo
nesprávně uvedených skutečností,
- byl-li objekt, na jehož adrese je občan
hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních
právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bylení¨, nebo
- zaniklo-li užívací právo občana k
objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel
uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužíva-li občan tento
objekt nebo jeho vymezenou část.
Kdo je oprávněn v této věci jednat:
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba. Za
oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním
úkonům, která je oprávněna předmětný objekt užívat nebo jeho vymezenou
část anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde je občan hlášen k
trvalému pobytu.
Rozhoduje se na základě návrhu těchto osob a všechny skutečnosti musí
doložit navrhovatel.
Kam se obrátit: Na příslušný úřad městské části dle místa trvalého pobytu
( ohlašovnu ) .
Co s sebou ( náležitosti, doklady )
Doklad, opravňující k užívání nemovitosti, aby bylo patrné, že žádost
podává oprávněná osoba - výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu.
Dále je nutné k návrhu předložit:
- pokud bylo soudem zrušeno užívací právo,
příslušné soudní rozhodnutí s vyznačenou právní mocí,
- pokud byla osoba vystěhována, doklad o
provedeném výkonu rozhodnutí,
- doklad, že osoba proti níž řízení
směřuje, předmětný objekt neužívá (např. potvrzení družstva, prohlášení
sousedů, uvedení svědků atd.),
- pokud je vlastníkem objektu např. bytové
družstvo, písemné pověření osoby, která bude tot družstvo v řízení
zastupovat,
- pokud je více oprávněných osob a bude v
jednání zastupovat pouze jedna nebo více, plnou moc od ostatních, kteří
pověří svého zástupce, a to pro celou dobu správního řízení nebo na
jednotlivý úkon. Plná moc nemusí být ověřena.
|
|
|
![](obrazky002/praha_small.jpg) |
Informace pro řešení životních situací pro
obyvatele hl. m. Prahy - Hlášení trvalého pobytu
http://magistrat.praha-mesto.cz/61232_Hlaseni-trvaleho-pobytu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|